תפריט סגור

חיפוש עבודה בגיל מבוגר – לא מה שחשבתם

ע', בן 60+ עבד שנים רבות ומשמעותיות בתחום המכירות. לאחרונה, החליט להצטרף לתוכנית פרישה מרצון ממקום עבודתו והגיע אלינו לתוכנית ליווי ייעוצית שהארגון העניק לקבוצת הפורשים. מצבו היה טוב יחסית, הוא בחר לעזוב מרצונו כשהארגון הציע תנאי פרישה טובים, לא היה לו לחץ כלכלי לעבוד ומשפחתו אף הציעה שייקח את ההזדמנות וינוח. למרות זאת, לע' היה חשוב כן לעבוד כי הרגיש שיש לו עוד הרבה מרץ ויכולת לתרום וגם ידע שיממש את עצמו יותר בתחום העבודה מאשר ב"תחום הפנאי".

לאחרונה יש לא מעט "ע'" שפורשים ממעגל העבודה מרצון או שלא מרצון בגילאים 50, 60 ואפילו 40.

"יהיה בסדר. אתה מוכשר ובטוח תמצא משהו" "אל תילחץ אבל שתדע שלא פשוט בחוץ" או "אואה…בגילך… מקווה שתמצא משהו ואם לא – לא נורא, תקדים קצת את הפנסיה ותתחיל ליהנות מהחיים"  אלו רק חלק מהתגובות שהם שומעים מסביבתם. ההרגשה ברגע הפרידה מהארגון מטבע הדברים קשה ומעוררת הרבה מאד חששות לגבי ההווה (איך זה קרה לי? איך אני מודיע למשפחה? איך יקבלו זאת הילדים?  מה יגידו החברים?) ולגבי העתיד (איך נסתדר מבחינה כלכלית, האם אוכל למצוא מקום עבודה חדש? מה אני הולך לעשות מכאן והלאה?). קראנו וצפינו לאחרונה בכתבות ותכניות רבות הבוחנות את השאלה אם יש עתיד או אין עתיד מקצועי אחרי פרישה בגילאים מתקדמים (50 ומעלה). התוכניות מדגימות עד כמה התפטרות, שינוי או פיטורים בגיל מבוגר יכולים להוות משבר רגשי ופרקטי ועד כמה קשה להתמודד עם תופעת ה"גילנות" בישראל.

אני מלווה שנים  רבות פורשים ממעגל העבודה המסורתי (או בתהליכי פרידה מהארגון). החלטנו לשתף מנסיוננו על מנת להאיר את העתיד באור קצת אחר ולהציג ראייה אחרת, שונה ואופטימית יותר בנושא מציאת עבודה בגיל מבוגר.

השאיפה הראשונה והטבעית של רוב הפורשים (בכל גיל) היא שנסייע להם למצוא במהירות האפשרית את מה שעליו ויתרו או נאלצו לוותר. אנחנו נתקלים פעמים רבות בדפוס חשיבה המנסה לעשות שימוש בטכניקות חיפוש עבודה שבהם השתמשו בפעמים קודמות ובניסיון למצות את כל הניסיון המצטבר על מנת להשיג מישרות טובות וראויות המופיעות בחברות ההשמה, בלוחות הדרושים למינהם ואצל מכריהם.

אולם, העולם סביבנו משתנה מדי יום. אנשים שלא חיפשו עבודה בשנתיים שלוש האחרונות (צעירים ומבוגרים) יוצאים ל"שוק העבודה" ומרגישים, לדבריהם, כמו דינוזאורים. שיטות חיפוש העבודה השתנו לחלוטין, שוק העבודה אינו דומה למה שהיה, וכשהם מנסים למצות את ניסיונם להשגת משרות קיימות הם שומעים שהם over qualified, יקרים מדי, פחות מתאימים וכו'. מטבע הדברים, תשובות אלה משפיעות מבחינה רגשית על מחפשי העבודה ולא מעט מהם מגיעים אלינו עם דכדוך, תחושת חוסר אונים והרגשה שהם מאכזבים את עצמם ואת משפחתם ביכולת למצוא עבודה ופרנסה מכובדים.

אלברט איינשטיין אמר: "אי־שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות."

אין פתרון קסם שישנה את התמונה לחלוטין. אולם זו גם לא אקסיומה או פסק דין.  נחוצה חשיבה אחרת, עדכנית, פרואקטיבית ומחוץ לקופסא אשר עשויה לשנות את פני הדברים ולשפר בצורה משמעותית את תוצאות החיפוש.

בכל גיל ובכל מצב מומלץ לעצור לרגע ולהעביר את הסטיק מאוטומטי ל"ידני". לנצל את ההזדמנות שנקרתה בדרכינו על מנת לבחון האם הקריירה המוכרת לנו, עימה הלכנו יד ביד לאורך שנים ואולי אף נבחרה על ידנו במודע, היא עדיין הנבחרת והנכונה גם היום. האם בכוחה עדיין להסב לנו שמחה וסיפוק?  והאם היא מביאה לידי ביטוי אופטימלי את העוצמות והאהבות  שלנו היום?

גילוי או אישור שאנו נמצאים בתחום המקצועי הנכון לנו, והבנה מעמיקה יותר של מה תורם לכך, עשויים לסייע לנו להציג את  עצמינו בצורה יותר בהירה, ממוקדת ומשכנעת בתהליך חיפוש העבודה והראיונות.

חלק מהאנשים שאנו פוגשים יודעים בתוך תוכם שהתגלגלו מסיבות שונות למקום שאינו נכון להם, אך מתוך חשש אישי, כלכלי  או "נסיבות חיים" נמנעים מלהתעמת עם הסוגיה.  חלקם מגלים שהבחירה הראשונית שלהם בהחלט היתה נכונה להם לאותה תקופה ובראשית הקריירה שלהם מאד נהנו מעיסוקם, אולם השינויים שחלו בהם במהלך השנים יצרו אצלם צרכים שונים / מגוונים / נוספים שעיסוקם כבר לא ענה עליהם.

אז איך נכון לחפש עבודה היום?

להיות פרואקטיבי – חיפוש המשרה הבאה חייב בראש וראשונה להיות פרואקטיבי ולהישען על הטכניקות העדכניות ביותר של רשתות חברתיות ונטוורקינג בנוסף לפנייה לחברות השמה ולוחות דרושים אינטרנטים. מניסיוננו, פעמים רבות ההבדל ביכולת למצוא עבודה/עבודות בזמן מהיר  קשורה באופן חד משמעי להבנה ברורה של המטרות ולמידת היוזמה והחשיבה מחוץ לקופסא שבה פועל מחפש העבודה.

חלק מדוגמאות אפשריות לחשיבה מחוץ לקופסא:

  • מעבר לתעשייה אחרת – ההתפתחות הטכנולוגית המואצת בעשורים האחרונים שינתה לחלוטין את עולם התעסוקה. תחומים חדשים התפתחו (עולם ה – web והדיגיטל, העולם הירוק ששינה את פני התעשיות המסורתיות, עולם הרכב, תעשיות המזון וכדומה) ומחייבים הבאת ידע מעולמות תוכן חיצוניים לעולם התוכן המסורתי של התעשייה על מנת להיות תחרותיים. שינוי זה מהווה הזדמנות לחשיבה מחודשת על הקריירה ומקומות עבודה אופציונאליים. סינון החברות הרלוונטיות צריך לקחת בחשבון את הערכים המוספים שיש לכל אחד מאיתנו, לאו דווקא בתעשיות המסורתיות בהם התפתחנו. לדוגמא, אם מישהו צמח בעולם ההיי טק בתחום התהליכים, הוא עשוי למצוא עניין ועבודה בעולמות המזון, אליהם עשוי להביא יתרון ולמצוא עניין מחודש ומרענן עבור עצמו.
  • מספר משרות חלקיות  – אחת השיטות היעילות לאנשים מעל גיל מסויים היא להציע עצמם למישרה חלקית או לעבודה כפרילאנסרים (במשרה מלאה או חלקית). מניסיוננו מצאנו שלעיתים אותן חברות שאינן פתוחות לקבל עובדים מעל גיל מסויים, פתוחות לקבלם כפרילנסרים ולעיתים, כשמדובר על מישרה או מישרות חלקיות הדבר מאפשר גיוון ועניין למחפש העבודה ומאפשר משרות שבמצב אחר חסומות בפני המועמדים. כמובן שהדבר אינו מתאים לכל אחד ויש לבדוק האם זה הפתרון הנכון.
  • היה היזם של עצמך – לא להסתפק במשרות הקיימות והידועות אלא לבצע חיפוש אקטיבי ולפנות לחברות (ידועות ופחות ידועות) בעולמות התוכן שבהם אנו יכולים להוכיח את הערכים המוספים שלנו
  • ·       "חפש משרות מסתתרות"  – משרות רבות בשוק הינן דיסקרטיות או בשלבי תכנון ובניית תקנים. פנייה שתיעשה בדרך הנכונה יכולה להוביל להשמה המהירה ביותר. יוזם/מנהל המישרה ישמח לחסוך את התהליך המייגע הכרוך במציאת העובד האידיאלי והמועמד לא ימצא עצמו בתחרות מול מועמדים רבים. לפיכך , מניסיוננו, כשיש התאמה, אלה הגיוסים המהירים והקלים ביותר.  

לשמחתנו, אנו שותפים לדוגמאות רבות של אנשים שהרגישו בעת הפרישה או הפיטורין שיהיה עבורם בלתי אפשרי למצוא מקום עבודה חדש וראוי והתבדו כמובן לטובה ולשם הדגמה נחזור  לע' מתחילת הכתבה.

בתהליך הייעוץ בדקנו עם ע' כמו עם אחרים מה הוא אוהב ומה לא, מה ערכיו המוספים  ומה חסרונותיו, מה הדברים החשובים לו בתפקיד ובארגון שבו יהיה, מה האילוצים העומדים בפניו ועוד. התהליך מהווה דיאלוג שבסופו מתרחשת התכנסות למסקנות לגבי התפקיד העתידי שלעיתים תואם את התפקיד אותו עזב, לעיתים מהווה הרחבה שלו ולעיתים שונה לחלוטין מתחום העיסוק שאותו הכיר. במקרה של ע' , העלינו רעיון שבתחילה נשמע אף לנו חריג. חלקנו איתו את הרושם שהוא כנראה אחד האנשים הבודדים שיכול מאד להתאים הן לתפקידי מכירות והן לתפקידי בקרת תהליכים. שני מסלולי קריירה שונים לחלוטין המחייבים תכונות מנוגדות. האחד "יוזם ודוחף" והשני "מבקר ועוצר". אולם המשותף להם הוא יכולת שכנוע והשפעה. הצענו לע' לחפש בשני הכיוונים באופן אקטיבי וממוקד מטרה כפי שתואר למעלה.

ואכן, לאחרונה, לאחר כחודש וחצי מתחילת התהליך קיבלנו מע' את ההודעה הבאה: "היי שמח להודיע שאני מתחיל לעבוד שבוע הבא. אני אמור לבנות את תכולת התפקיד שעיקרו בקרת איכות של תהליכים בחברה פרטית. תפקיד שלא היה קיים עד עכשיו. תודה על הכל!!!" 

חלק מהאנשים שליווינו עשו את השינוי ושיפרו את איכות חייהם, כולל כאלה שהגיעו אלינו עם תחושה קשה מאד. לכן – כשאתה פורש או מפוטר ומישהו אומר לך משפטים כמו "הכל לטובה" וכו', אין ספק שזה עלול לעצבן, אבל לפעמים זה פתח אמיתי לחיים מעניינים ומגוונים יותר. בעיקר בגיל מבוגר יותר חשוב לשמור על חשיבה יצירתית, פרואקטיבית ומחוץ לקופסא בחיפוש העבודה וניסיוננו מראה שוב ושוב שזה מה שעשוי להועיל לאין ערוך בתהליך מציאת העבודה הבאה.

פוסטים קשורים