תפריט סגור

גורמים משפיעים על הצלחה בראיון עבודה

אדם לוחץ יד למנהלת שלו

ב-35 השנים האחרונות במקביל להכנת אלפי אנשים לראיונות, הייתי גם בצד השני- ראיינתי, העברתי סדנאות ואימנתי מראיינים רבים. רוצה להאמין שהיכולת לראות את הסיטואציה משני הצדדים תורמת ליכולת להכין אנשים לראיונות.


הרבה מרואיינים משוכנעים שהניסיון והכישורים המתאימים מספיקים, חלקם ממש לא מבינים למה הם לא עוברים ראיונות והסיפוק הגדול ביותר הוא לראות את השינוי והשיפור שההבנה והתרגול גורמים להם. אנו רגילים לחשוב שהכישורים והניסיון הדרושים הם המבחנים העיקריים המשפיעים אבל זה ממש לא כל הסיפור. חשוב לקחת בחשבון השפעה של 3 גורמים נוספים:

  1. הזרימה בראיון והכימיה שנוצרת עם המראיין
  2. היכולת לשדר תחושת אמינות
  3. היכולת לשכנע במוטיבציה לגבי התפקיד והארגון

גורמים אלה משפיעים ומסבירים לא פעם למה אדם עם כל הכישורים לא מתקבל או להיפך ולכן על המועמד בעיניי לקחת אחריות על שלושתם. בפגישות ובסדנאות אנו מדברים על 3 הנושאים בהרחבה. בפוסט הנוכחי אגע בחלק מהנקודות המשמעותיות לגביהם:
הזרימה בראיון והכימיה שנוצרת תלויים מאד בהתנהגותנו כמרואיינים. לא פעם אנו מגיעים לראיון בתחושה שעומד מולנו מבחן שבו עלינו להצליח בכל מקרה. מועמדים רבים עוטים על עצמם מעין "מסיכה", מנסים להיות בדמות האדם שכולם יאהבו. אין דבר מלחיץ יותר מלהתראיין כשאנו עוטים מסיכה. בכל רגע נתון עלינו לזכור מה אמרנו קודם ואיזה רושם אנו מנסים להותיר. בעיניי נקודת המוצא שגוייה. אנחנו לא רוצים ל"עבוד את המבחן" בכל תנאי אלא רק אם נתאים באמת. מה הכוונה? יושב מולנו מישהו שמכיר טוב את הארגון, יודע מי בדרך כלל מצליח ואהוב, איזה סוג של אנשים המנהל המיועד מעדיף. עדיף לנו להתנהג בטבעיות (לא על חשבון הבלטת תכונותינו החיוביות). אם נתאים לפרופיל – יאהבו אותנו ואם לא – עדיף לנו לדעת עכשיו במקום להתקבל ואז לחוות כשלון. כשנתנהג בטבעיות הכל יזרום יותר, נוכל להבין מה האוירה ולהתאים עצמנו ויש יותר סיכוי להיווצרות כימיה עם המראיין.


אי אפשר להפריז בחשיבות נושא האמינות בראיון. כשראיינתי, אפילו אם היה לי שמץ של חשד לגבי האמינות – מבחינתי הראיון הסתיים. לא הייתי מוכנה מעולם לקחת עובד שאינני בוטחת באמינותו. פגשתי נועצים רבים שקיבלו עצות מהרבה אנשים לגבי מה להסתיר/להסוות/לשקר וחושבים שזה לגיטימי בראיונות. בשיחות הייעוץ ננסה תמיד לגעת בשאלות שעליהן קשה לענות (לדוגמא – האם/למה פוטרת היא אחת השאלות השכיחות) ולמצוא את הניסוח המיטבי לתשובה בלי לשקר.
המוטיבציה לקחת תפקיד ולהצטרף לארגון – אחריות המרואיין היא לבטא זאת. לפעמים ישאלו "למה אתה רוצה לבוא אלינו?" או "מה אתה מחפש?" אך לפעמים לא. לפני הראיון כדאי מאד לחשוב על מכלול הסיבות שבגללן נרצה לקחת את התפקיד/ להצטרף לארגון ומומלץ לשלב את כל הסיבות בתוך התשובה לשאלה "ספר לי על עצמך". כך נוודא שהנושא כוסה וזה מעלה את סיכויינו להתקבל.

כמובן שיש גורמים נוספים ותרגולים החשובים בהכנה לראיון עבודה אך ההבנה של הגורמים המתווכים הם חלק מהבסיס להצלחה

פוסטים קשורים